Vallen en Zijn

Dit bericht is een persoonlijke brief uit het veld. Het kunstenveld zo te zeggen. Ik vertel hier aan de hand van een publicatie en een persoonlijke anekdote, hoe belangrijk verbindingen zijn tussen mensen en hoe die vanuit ogenschijnlijk onbelangrijke situaties kunnen ontstaan. En hoe ik met mijn Duitse oorsprong, je hoort het aan de naam, toch ook een echte Brabantse kunstenaar ben...

Wanneer je als kunstenaar aanbevolen wordt door een collega is dat een belangrijke erkenning. In het geval van het boek ‘Tussen licht en donker’ met 75 kunstenaars portretten van Gerard Slegers, gebeurde dat door kunstenaar Hans Kuijs. We delen een lange geschiedenis, die begint in mijn jeugd toen ik pas een paar jaar in Nederland woonde. 


Met mijn kunstminnende moeder was ik aanwezig bij een opening van een expositie van Hans. het waren de zeventiger jaren, ik was nog een kind en wist niet wat daar gaande was en waarom de aanwezigen stil luisterden naar een verhaal. Het was duidelijk een belangrijke ceremonie maar ik moest na aankomst (zoals gewoonlijk) ontzettend piesen en viel tussen verhaal en toilet luidruchtig over zijn ‘steen des aanstoots’, waarop iedereen moest lachen. Voor mij heel gênant want ik was een beetje bang voor groepen vanwege ervaringen in Nederland omtrent mijn Duitse afkomst. Mijn moeder is geboren in Helmond echter en vanaf mijn 6e woon ik in Helmond. Nu ben ik dus een in Brabant levende en werkende kunstenaar en dat inmiddels al 30 jaar. 

Ik ben heel dankbaar met de doorverwijzing van Hans, die vanuit Helmond naar Limburg verhuisde en later weer naar west Brabant. Hij woont en werkt nu, zij het op bescheiden schaal want hij is niet meer piepjong, in Breda. Zijn werk is o.a. opgenomen in de collectie van het Van Bommel van Dam Museum en Gemeente Helmond. Gerard maakte ooit een documentaire video over hem en ook hij staat natuurlijk in het boek. Maar nog veel meer kunstenaars die een redelijke bekendheid hebben in Nederland. Daarnaast ook mij minder bekende beeldhouwers en kunstenaars van allerlei ’allure’ die ‘via via’ voor Gerard’s lens kwamen. Eerlijke portretten, zonder opsmuk, sterke vrouwen en mannen met baarden, verzamelingen hamers en beitels in donkere schuren in dorpen waarvan ik de naam niet kende. Het is dan ook een boek in de categorie portretKunst. Heel erg de moeite waard want bij elke foto kiest Gerard een persoonlijke benadering en zet hij zich uiteen met de persoon die hij ontmoet en hoe dat op hem werkt. Maar er is ook de liefde voor het vak, die hij laat spreken. Als je van mensen, kunst en fotografie houdt zeker een aanrader. Maar dus ook een beeld van de veelzijdigheid van kunstenaars. Natuurlijk had hij er nog veel meer kunnen maken maar wat mij betreft is deze cocktail precies goed en ook helemaal Gerard, die zelf trots en zelfverzekerd op de kaft staat en al vanaf de buitenkant van het boek doorzicht bied op wat zich aan de binnenkant bevindt.

Nu betekent zo'n categorie betreffende woon-werkgebied en afkomst voor mij persoonlijk dus niet zo heel veel. Ik zie mezelf vooral als aardbewoner en dat zie je ook terug in mijn kunst. De ervaringen die ik in mijn vroege jeugd had hebben ertoe bijgedragen dat ik een interesse in mensen heb ontwikkeld, hun gedachtewereld, bestaande structuren maar ook in het doorbreken en ontwikkelen daarvan. van daaruit ontwikkeld zich ook mijn kunst steeds verder. Momenteel werk ik aan een intersectie tussen kunst en het verder ontwikkelen van mentale vaardigheden. Ik werk daarvoor momenteel aan mijn project 'Family Fountains', dat ontstaan is vanuit een uiteenzetting met de theorie rondom het familiesysteem en hoe dat onze levens al dan niet positief beïnvloed. Zoals ik het nu zie is dit de meest elementaire basis van waaruit de wereld zich ontwikkeld en daarom zie ik er belang bij om daar werk van te maken. Want ik wil als kunstenaar niet perse materiële dingen maken of uitdrukking geven vanuit bepaalde belangrijke thema's waardoor nieuwe zienswijzen en debat kan ontstaan maar vooral ook actief en daadwerkelijk bijdragen aan verandering met mijn kunst. 

Als je hier meer over wilt weten volg me dan vooral op social media want dat is een plek waar informatie en interactie samenkomen, wat voor mij een belangrijk aspect is voor verbinding. Via die kanalen bied ik momenteel ook de mogelijkheid tot het ontvangen van nieuwsbrieven. Je kunt me dan een persoonlijk bericht sturen.

Vriendelijke groet en graag tot ontmoeten! Facebook Instagram LinkedIn Website

Reacties

Populaire posts